10-10-2016: Gemeten over de eerste 36 weken van dit jaar gaf de Nederlandse consument in de supermarkt 7,7% meer uit aan kip en ander gevogelte in vergelijking met 2015. Een duidelijk teken van vertrouwen.
Binnen de productcategorie “gevogelte” is kip veruit de belangrijkste vleessoort. De stijging van 7,7% is ook met name te danken aan de gestegen kip-omzet.
Volgens Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI, staat het vleesschap onder druk. “De bewustwordingscampagnes rond vlees hebben ertoe geleid dat er minder vlees wordt gegeten. Het is te zien aan het groeiend aantal flexitariërs. Voor gevogelte geldt dit niet. We zien hier een sterke groei. De omzetten stijgen door het groeiend aantal duurdere kipvarianten in het schap”.
Sjanny van Beekveld doelt onder meer op de Nieuwe Standaardkip (Jumbo), de Nieuwe AH Kip (AH) en Kip met Pluimgarantie (Vomar). Maar ook op de kipvarianten met sterren van het Beter Leven-kenmerk en biologisch kippenvlees. “De groei in kip zien we terug in een stijging van de gemiddelde prijs per kilogram”, weet Van Beekveld.
Van kipfilet naar kippendij
Zowel Albert Heijn als Jumbo liet eerder dit jaar al weten een verschuiving te zien in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij, kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland.
Bron: Distrifood